Sunday 8 May 2011

KETAHUI AKTA BAFIA, AMLA DAN SKIM CEPAT KAYA.

APA YANG ANDA PERLU TAHU ?

Sejak akhir-akhir ini terlalu banyak syarikat menjalankan suatu perniagaan yang mengaut keuntungan berjuta-juta ringgit dengan memperdayakan orang ramai atas nama perniagaan tanpa perlu bekerja. Sekadar menjadi ahli dan melabur dalam projek/perniagaan syarikat.

Setelah melabur dan mendapat sedikit pulangan, syarikat tiba-tiba telah ditahan dan disiasat dan akhirnya didakwa di bawah akta BAFIA dan AMLA.


APA ITU BAFIA?

BAFIA atau Bank & Financial Act atau Akta Bank dan Institusi-institusi Kewangan 1989 menjelaskan sekiranya sesebuah syarikat hendak mengambil deposit dari orang ramai, syarikat tersebut perlu mempunyai lesen di bawah seksyen 6 (4) BAFIA. Seterusnya pertimbangan akan di buat dan di beri syor oleh menteri kewangan dan selanjutnya akan di beri kelulusan untuk pengeluaran lesen dengan atau tanpa syarat atau menolak pengeluaran lesen tersebut.


BAGAIMANA PULA AMLA?

AMLA atau Anti Money Laundering Act atau Akta Pencegahan Penggubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 menjelaskan adalah menjadi satu kesalahan dan syarikat boleh didakwa apabila mengambil deposit sehingga menjadi satu jumlah yang banyak tanpa ada perniagaan yang khusus dan meragukan.

Dua perkara di atas  sudah cukup untuk mendakwa syarikat atas skim pelaburan atau skim cepat kaya. Yang menjadi mangsa adalah para pelabur, ahli atau rakan kongsi yang tidak tahu langsung bahawa mereka di tipu. Kebiasaannya para pelabur, ahli atau rakan kongsi akan berputih mata dan hilang hala tuju bagaimana untuk mendapat kembali wang mereka. Khuatir untuk mengambil tindakan undang-undang atas kos yang tinggi yang mencecah beribu-ribu ringgit. Memikirkan  wang yang dibekukan BNM tidak akan dapat semula maka mereka berdiam diri. Sebenarnya ada jalan penyelesaian.

Ambil contoh kes Fx Consultant di mana pada 13 April 2011 seramai 600 ahli Fx Consultant telah berjaya dalam tuntutan mereka di mahkamah dalam tuntutan RM8.2 juta.


BULOH EMAS- Anda Bagaimana?

Anda yang menjadi pelabur, ahli, atau rakan kongsi boleh berhubung dengan saya untuk penerangan yang lebih lanjut. Hak anda jangan di sia-siakan. Tidak kira apa skim cepat kaya yang anda telah masuki dan syarikat tersebut telah didakwa dan wang syarikat/asset dibekukan oleh BNM, anda berhak menuntut melalui saluran undang-undang.

14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Salam saya ade mengeluarkan deposit sebanyak 5 ribu ringgit untuk pembelian vending machine yg dijual berharga 32 rib ringgit...setelah saya membuat sedikit kajian mesin tersbut hanya 10 ke 15 ribu ringgit sahaja..dgn itu saya rasa syarikat cuba menipu dan ingin mendapt kembali deposit tetapi tidak di endahkan
    Adakah saya layak dapt kembali duit deposit saya?

    ReplyDelete
  3. Semua tu MLM.. tiada jalan mudah org nk bg duit cm tu je

    ReplyDelete
  4. Bagaimana cara nak tuntut wang tersebut..kalau ada tolong ajarkan..tkasih tuan..

    ReplyDelete
  5. Assalam
    Anak saya x jd pergi bercuti di korea krn dibatalkan oleh agen pelancungan..konon agen kena siasat dibawah AMLA... sykt disita... mhn nasihat tuan tk

    ReplyDelete
  6. Tuan bagaimana dengan AhmadZahariAssociates LLP? Ia Ada lesen drp MyLPP busines yg membenarkan deposit taking. Mohon pencerahan.

    ReplyDelete
  7. Bagaimana dgn syarikat genneva gold? Bolh sya thu serba sedikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana dgn syarikat top1 market? Blh sya tahu serba sedikit

      Delete
  8. Bagaimana jika orang luar negara (Amerika) ingin membeli duit syiling antik saya dan menawarkan sebanyak MYR 60,000. Adakah duit tersebut akan lepas masuk ke Malaysia tanpa ditahan??

    ReplyDelete
  9. Jauhi Mtrade Royal investment platform Penipu.

    ReplyDelete
  10. Bagaimana dgn invest bitcoin era . Ada kah ia sah di malaysia . Bagaimana dgn skmm

    ReplyDelete